Studium
Sztuki Fotografii
Studium
Sztuki Fotografii
Studium Sztuki Fotografii
Założeniem Studium Sztuki Fotografii jest przygotowanie uczących się do samodzielnej pracy i tworzenia. Prawdziwa twórczość jest sobie sama dostateczną causa efficiens et finalis. Tworzy się z prostej potrzeby tworzenia. Wszelkie teorie, począwszy od arystotelesowskiej mimesis, aż do heglowskiego potwierdzenia nieskończoności, jej nie tłumaczą. Opisują ją tylko heteronomicznie. Dlaczego (?) człowiekiem w pewnych warunkach miota siła twórcza, na to nie potrafią dać odpowiedzi żadni teoretycy.
W ramach Akademii Młodszej, której podstawę stanowiło obszerne, uporządkowane szkolenie obejmujące estetykę, filozofię, teorię krytyki, analizy dzieła sztuki i jej obrazów, percepcji obrazów (fizjologia postrzegania oparta o teorię Gestalt) oraz technikę fotografii (podstawy), to właśnie wszystkie te aspekty, techniki i formy ukierunkowane były na pracę zespołową, mając za zadanie nauczyć uczniów wspólnej pracy i wzajemnej inspiracji. W obecnym systemie nauczania od samego początku nauki zbyt dużą uwagę przywiązuje się do tradycyjnego, specjalistycznego szkolenia, w trakcie którego uczniowi przekazuje się fachową wiedzę, nie objaśniając jednak znaczenia czy celu jego pracy, ani związku między twórcą a światem. W naszym – Studium Sztuki Fotografii – podejściu zmieniliśmy świadomie obraz „tradycyjnego” nauczania, rozpoczynając szkolenie nie od „profesji”, lecz od „człowieka” posiadającego wrodzoną predylekcję do postrzegania życia jako całości. Podstawą nauki była Akademia Młodsza zapoznająca ucznia z pojęciami proporcji i skali, rytmu, światła, cienia oraz koloru. Równolegle pozwoliliśmy uczącym się także na pokonanie wszystkich etapów dość uproszczonych eksperymentów z różnymi materiałami, formami wypowiedzi, narzędziami, sposobami komunikacji, tworzeniem postaw prospołecznych i form współpracy, tak by wychowanek sam był w stanie określić, gdzie w ramach posiadanych talentów, są ulokowane jego atuty. Umiejętność wykorzystania osobistych doświadczeń w pracy twórczej jest w dużej mierze uzależniona od zrozumienia powiązań między zjawiskami w otaczającym świecie, które powinno zostać wpojone od samego początku procesu nauczania.
Ze względu na to, że Studium Sztuki Fotografii ma przekazywać fundamentalną wiedzę zarówno przyszłym Rzemieślnikom, jak i Artystom, szkolenie musi być na tyle obszerne, by każdy z obecnych i przyszłych uczniów miał szansę rozwinąć swój talent. Koncentryczny tok nauczania od samego początku uwzględniał będzie wszystkie zasadnicze elementy teorii konstruowania obrazu, techniki jego budowania, by już na wstępie zapewnić wgląd w pełny zakres czekających studentów zadań. Bardziej zaawansowane etapy szkolenia (Akademia Średnia i Akademia Starsza) będą różniły się jedynie poszerzeniem i pogłębieniem umiejętności; choć różnią się od zajęć w ramach Akademii Młodszej stopniem trudności czy szczegółowości, ich istota pozostaje ta sama.
Prawdziwym celem każdej formy kształcenia – choć dość często o nim zapominamy – jest rozpalenie entuzjazmu do przyjmowania coraz większych wyzwań. Choć cel wydaje się oczywisty, w obowiązujących praktykach edukacyjnych jest rzadko spotykany. Nie ulega wątpliwości, że uczeń powinien być przygotowany do radzenia sobie z praktycznymi wymaganiami życia, i może zachodzić obawa ryzyka kształcenia zastępów bujających w obłokach marzycieli. Nieodzownym wówczas staje się potrzeba weryfikacji dotychczas poznanego materiału. Takie postępowanie służy zwiększeniu pewności siebie oraz niezależności twórczej, co przekłada się na głębszy rozwój języka form, tym samym pozwalający na wizualną ekspresję pomysłów owocujących autorskimi kompozycjami. Każdy etap nauki kończy się zatem stosownym egzaminem, który polega nie tyle na odtwarzaniu przyswojonych wiadomości, ale na indywidualnej pracy każdego z uczestników. Stwarza on możliwość konfrontacji z własnym procesem twórczym, pozostającym w bezpośrednim związku z systematycznością (?) pracy dotychczasowej, oraz określenia swoich atutów a wraz z tym zdefiniowania obszaru dalszych swoich zainteresowań i kierunku twórczego. Weryfikacja tego rodzaju, podobnie zresztą jak cały program nauki w Studium Sztuki Fotografii, jest ściśle związana z entuzjazmem kadry nauczycielskiej do stawiania sobie coraz większych wyzwań, przez co zarówno sama organizacja Akademii Anima Mundi, jak i szeroko pojęty program edukacyjny przez nią oferowany nosi cechy pełnego życia, rozwijającego się procesu twórczego.