Akademia

Anima Mundi

 

6 marca 2016, godz. 8.00 – 18.00

Oświęcim, Atelier Anima Mundi


„Uważam tworzenie piękna oraz formowanie wartości standardów za najgłębsze pragnienie człowieka,
a także wierzę, iż mają one na niego głębszy i trwalszy wpływ niż zadowolenie płynące z wygody“

Walter Gropius, „Pełnia architektury“, wyd. Karakter, Kraków 2014



Po okresie intensywnej nauki w ramach Studium Sztuki Fotografii przy Akademii Anima Mundi, nadszedł czas weryfikacji dotychczas poznanego materiału, oceny własnych umiejętności oraz własnych atutów. Być może część studentów będzie chciała zatrzymać się na etapie bycia Rzemieślnikiem, być może część zechce zgłębiać dogłębniej arkana sztuki. Temu celowi służył całodzienny egzamin podsumowujący dotychczasową pracę studentów, zarówno na podstawie złożonego portfolio i teczki z pracami domowymi, jak i częściom praktycznej i teoretycznej.

Wymagane portfolio składać się powinno z 20 obrazów, wykonanych w przeciągu ubiegłego roku – styczeń 2015/marzec 2016 – będących odzwierciedleniem obszaru zainteresowania artystycznego studenta. Choć forma i sposób wypowiedzi określone zostały jako dowolne, należało zadbać o przedstawienie prac zgodnie z poznanymi zasadami.

Teczka powinna zawierać ćwiczenia opisane jako zadania domowe, poprawione wedle prowadzonych na zajęciach dyskusji i uwag. W niej, prezentowane na planszach A3, znalazły się m.in. następujące tematy: Onomatopeja w pejzażu; Złoty podział w architekturze romańskiej i gotyckiej; Studium dłoni w kontekście zjawiska światła i cienia.

Po przyjęciu prac przez grono nauczycielskie, studenci wylosowali zadania, których tematy publikowane były ze znacznym (dwumiesięcznym) wyprzedzeniem, pozwalającym na przemyślenia, przygotowanie szkicu i koncepcji, a także na służące inspiracji wycieczki po okolicach Atelier.

Zadanie, do wykonania w dowolnej technice (analog, cyfra) i poddane dowolnej obróbce (ciemnia, Photoshop) należało wykonać ze świadomością kwestii, będących następnie elementami obrony pracy, takich jak prewizualizacja, sposób i tryb pomiaru światła, kluczowe tony, ekspozycja, jak również zastosowane świadomie i umotywowane formy wyrazu (w tym techniki fotograficzne jak np. izohelia, solaryzacja i pseudosolaryzacja, relief, cyjanotypia, lit itd.). Każdy z tematów należało przedstawić na 5 obrazach, chyba, że w wylosowanym pytaniu postanowiono inaczej.

Egzamin odbywał się indywidualnie w formie obrony, uwzględniającej także wiedzę teoretyczną zdobytą podczas poprzednich etapów nauki w Studium Sztuki Fotografii.

Poniżej znajdują się wylosowane przez studentów zagadnienia egzaminacyjne:


Blokowisko i jego struktura;

Architektura współczesna - rytm?;

Architektura, nastrój budynku i rola detalu w jego kształtowaniu;

Detal - jak powstawała rzecz? Tryptyk;

Monument - wspomnienie przeszłości. Skóra budynku, czy też może powłoka? Rola struktury i rytmu;

Sylwetki i portrety;

Struktury z dominantą pionową + Rytm. Rytmy w negatywie;

Rytm czy Tekstura? Kadry geometryczne, z uwzględnieniem linii wiodących (równoległe, ukośne, pionowe);

Struktura, deseń, faktura, treść – pusta przestrzeń, pusta przestrzeń – ciemna, pusta przestrzeń – jasna, ciemne formy na jasnym tle, jasne formy na ciemnym tle;

Portret jako forma otwarta – Czy istnieje ciągłość i w jaki sposób można przejść pomiędzy Wnętrzem i Zewnętrzem w portrecie?;

Kontrast wielkości.



Akademia Anima Mundi

Egzamin semestralny