Skryptorium
Skryptorium
Cyjanotypia technika wykorzystująca
światłoczułość soli żelaza
Za twórcę cyjanotypii uważa się Johna Fredericka Willama Herschela (1792-1871), który w 1842 roku opisał tą technikę w książce pt. „O działaniu promieni spektrum słonecznego na kolory warzyw oraz kilku nowych procesach fotograficznych”. Herschel znany jest przede wszystkim z odkrycia w 1819 roku zdolności tiosiarczanu sodu do rozpuszczania chlorków srebra. Odkrycie to (1839 rok), w połączeniu z kalotypią Wiliama Henry Foxa Talbota (1800-1877), możliwość zatrzymania obrazu. W tym samym roku Herschel sformułował również terminy używane do dzisiaj czyli: fotografia, negatyw i pozytyw. W swoich eksperymentach poszukiwał taniej metody powielania - niestety nie zdjęć, ale nut. Metodę, wynalezioną przez Herschela - Richard T. Rosenthal nazwał cyjanotypią.
Anna Atkins (1799-1871), botanik, jedna z pierwszych kobiet fotografów, w 1841 roku poznała Talbota (twórcę kalotypii) przyjaciela jej ojca. Pod wpływem Talbota zainteresowała się fotografią. Do swej pracy wybrała cyjanotypię jako niedrogą, łatwą i tanią do sporządzenia. Wydała w 1843 roku pierwszy tom książki pt. „British algae: cyanotype impressions”. Była to książka cała wykonana w cyjanotypi (łącznie z tekstem i ilustracjami). Wyprzedziła tym książkę Talbota pt. „The Pencil of Nature” (1844). Swoje prace wykonywała układając liście i kwiaty bezpośrednio na papierze. Wydała łącznie 12 części, ilustrując je 424 zdjęciami w technice cyjanotypii. Ponownie odkryta w 1966 roku, kiedy to na aukcji pojawiła się jej książka.
Francuz Henri Jean-Louis le Secq (1818 -1882), posługiwał się tą metodą na początku lat 50-tych XIX wieku. W 1852 roku otrzymał od Commission des Monuments Historiqes zlecenie wykonania dokumentacji katedr w Rheims i Chartres. Częściowo prace wykonał w cyjanotypii. Metodą tą posługiwali się również Hyppolite Bayard (1801-1887), dr Peter Henry Emerson (1856-1936) i oczywiście sam Talbot. Od 1880 roku papier do cyjanotypii produkowany był w dużej ilości. Używali go najczęściej - jeszcze w latach 90-tych XX wieku - architekci i inżynierowie do robienia kopii rysunków technicznych.
Tania metoda wykonywania odbitek przez stykowe naświetlenie na papierze nasączonym roztworem soli żelazowej i żelazicyjanku potasowego. Pod wpływem światła zachodzi reakcja soli żelazowej, która ciemnieje dając błękit pruski. Miejsca przykryte pozostają białe. Odbitki nazywa się Blueprint (Niebieska odbitka). Powstałe obrazy są zazwyczaj kontrastowe i raczej nie nadają się do fotografii półtonowej. Gotowe odbitki są podobno niezbyt trwałe, choć do dzisiaj przetrwały zdjęcia z 1843 roku.
Istnieje wieleróżnych odmian otrzymywania niebieskich obrazów. Praktycznie każdy stosunek cytrynianu amonowo-żelazowego do żelazicyjanku potasu został wypróbowany. Wcześniej wykorzystywany był brązowy cytrynian amonowo-żelazowy, ale obecnie częściej wykorzystywany jest zielony. Jest ona bardziej wrażliwy na światło i tworzy większą rozpiętość tonalną. Roztwory oddzielnie mogą być przechowywane bardzo długo. Pojawiającą się pleśń wystarczy przefiltrować przed użyciem. Warstwę możemy nanosić pędzlem, wałkiem lub prętem szklanym. Podwójna warstwa pozwoli uzyskać większą głębię koloru. Papiery w tej technice muszą być bezkwasowe, inaczej obraz bedzie zanikać.
Originalna formuła cyanotypii Hershel'a
Roztwór A
cytrynian żelazowo amonowy 20 g
woda 100 ml
Roztwór B
żelazicyjanek potasu 16 g
woda 100 ml
Równe ilości A i B są mieszane bezpośrednio przed użyciem.
Formuła Dicka Sullivan'a
Roztwór A
cytrynian żelazowo amonowy 27,2 g
kwas szczawiowy 0,5 g
woda do 100 ml
Roztwór B
żelazicyjanek potasu 9,2 g
kwas szczawiowy 0,5 g
dwuchromian amonu 0,2 g
woda do 100 ml
Formuła Lagrange
Roztwór A
szczawian amonowo żelazowy 10 g
kwas szczawiowy 1 g
woda destylowana 100 ml
Roztwór B
żelazicyjanek potasu 10 g
woda 100 ml.
Użyć równych części A i B.
Chambon
guma arabska 20 g
cytrynian amonowo-żelazowy 30 g
kwas winowy 20 g
woda destylowana 200 ml
rozpuścić całkowicie i dodać:
amoniak 40 ml
dobrze wstrząsnąć i dodać:
żelazicyjanek potasu 25 g
woda destylowana 100 ml
Dokładnie wymieszać i odstawić na 15 minut przed użyciem.
Drukuj kolor jest lepsze przez 50 ml roztworu. eau-de-javelle na litr wody. (eau-de-javell jest również znany jako sodu, ozonu wybielacz
Labarraque rozwiązanie. By: dodaj woda 28 g węglan sodu do 120 ml wody, dobrze potrząsnąć, a następnie dodać 20 ml chlorek wapnia, oraz ponownie wstrząsnąć i odfiltruj pozostałości). Może to być prawdopodobnie w dwóch rozwiązanie wzoru poprzez oddzielenie się w ostatnich dwóch składników.
Fisch żelazo-cyjanowa formuła
Roztwór A
kwas winowy 95 g
woda 375 ml
chlorek żelaza (gr. 1,45) 80 ml.
amoniak 880, nie więcej niż 175 ml
Roztwór B
żelazicyjanek potasu 70-80 g
woda 270 ml
Rozpuścić kwas w wodzie, dodać roztwór żelaza, a następnie dodać amoniak ciągle wstrząsając. Dodać żelazicyjanek potasu roztwór stały wytrząsanie, schłodzić i przechowywać w dobrze zakorkowany butelkach w ciemności.
Żelazo-galusowa formuła Colasa
żelatyna 10 g
chlorek żelaza (syrop) 20 g
siarczan żelaza 10 g
kwas winowy 10 g
woda 300 ml.
Powłoka powinna odbywać się z grzywną gąbka, biorąc od nadwyżki uczulający z drugiej gąbka, tylko wilgotny z uczulający.
Wywołanie odbywa się w roztworze:
kwas galusowy 1 część
woda 320 części
Żelazo-galusowa formuła Lietze'a
guma arabska 6,7 g
chlorek żelaza (stały) 5 g
kwas winowy 3,3 g
Monsell w soli 3,3 g
woda 100 ml.
Monsell's soli jest podstawowym siarczan żelaza, znany także jako subsulphate siarczan żelaza.
Wywołanie odbywa się w roztworze:
kwas galusowy 1 część
woda 320 części
Ferro-galijska formuła Nakahara'a
guma arabska 15 g
kwas winowy 2 g
chlorek sodu 9 g
chlorek żelazowy 15 g
siarczan żelaza 10 g
woda 110 ml
Rozpuścić gumę w gorącej wodzie i dodać resztę substancji chemicznych w podanej kolejności.
Wywołanie odbywa się w roztworze:
kwas galusowy 1 część
woda 320 części
Brązowy toner do cyanotypii
Wybielacz:
wodorotlenek sodu 5 g
woda do 1 litr
Toner:
tanina 20 g
woda do 1 litr
Wybielamy cyjanotypię aż stanie się pomarańczowo-żółta, następnie dokładnie wypłukać. Tonować do żądanego koloru. Można również użyć łagodnego roztworu amoniaku lub węglanu sodu wybielając obraz.
Autor:
Paweł Janczaruk
Wydawca:
Lubuskie Towarzystwo Fotograficzne w Zielonej Górze
11 rozdziałów, 55 przepisów podstawowych, oraz kilkanaście dodatkowych, 104 zdjęcia kolorowe kilkadziesiąt czarno-białych. Wszystkie zdjęcia w technikach są zrobione przy pomocy kamer otworkowych w wykonaniu autora.
Specyfikacja publikacji:
Oprawa: klejona, miękka
Format: A5 (do 148 x 210 mm)
Objętość: 148 stron czarno-białych i 104 stron kolorowych
Papier: offset biały 80g/m2 – strony czarno-białe i offset biały 80g/m2 - strony kolorowe
ISBN 978 – 83 – 933809 – 1 – 6